U3F1ZWV6ZTE2MTY2NTUzMzg3ODQzX0ZyZWUxMDE5OTI1OTgxMjY5Mg==

اساسيات البيع للمبتدئين وإتمام الصفقه وحل الاعتراضات

اساسيات البيع للمبتدئين وإتمام الصفقه وحل الاعتراضات

اساسيات البيع للمبتدئين وإتمام الصفقه وحل الاعتراضات
 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
حلقه النهارده مهمه جدا جدا ، وان شاء الله تتعلموا منها كل ماهو جديد ومفيد لحضراتكم فى حياتكم المهنيه أن شاء الله ، ، بالتوفيق .

باين من العنوان أنها من أهم الخطوات (إتمام الصفقه وحل الاعتراضات ) .

جميع الخطوات السابقه كانت تحضير لاتمام الخطوه دى ، وإتمام الصفقه او (البيعه) ،  وحل اعتراضات العميل .

خليكم معايا وان شاء الله نستفيد من الحلقه .

بعد ماحضرنا الزياره ، وحددنا أهدافنا ، وتم كشف الارصده سواء الرف أو المخزون - كده كل البيانات اكتملت عندنا ولا
يبقى سوى البدء ف البيع ، وعرض المنتجات على مسئول المشتريات .

فى الغالب بيحصل اعتراضات من العميل (و مسئول المشتريات ) ، وبيرفض الشراء بشكل عام أو شراء منتجات معينه بشكل خاص .

ودى اهم مرحله لانك بمجرد حل الاعتراض تم البيع والحمد لله

خطوات حل الاعتراض عند العميل :

١_استخراج كل الاعتراضات :

وكلمة السر هنا (لماذا ) أو باللغه العاميه (ليه ) ، وهنا يبدأ العميل ف الغالب بسرد مجموعة كبيره من الاعتراضات بعضها حقيقى ، والآخر وهمى (حشو كلام ) .

هنا لازم تكون مستمع جيد لكل اعتراضاته ، ومن غير مقاطعه تقديرا له ، وتفهما أكثر للموقف ، لتحديد الاعتراض الحقيقى أن شاء الله .

٢_ تحديد الاعتراض الحقيقى:

وكلمة السر هنا ( وايه كمان ) ، ودى لما يبطل سرد الاعتراضات ترد وتقوله وايه كمان يافندم ، انا معاك وتحت امرك وهنا بيحس العميل بثقتك ف نفسك ، وان الاعتراضات دى كلها عندك حلها واكتر من كده كمان وده طبعا بعد فضل الله وتوفيقه .

وبتديك فرصه تفكر ف كلامه ، وتحدد الاعتراض الحقيقى وراء رفضه للشراء .

٣_حل الاعتراض :

بعد تحديد الاعتراض الحقيقى ، والتأكد منه وفهمه بتبدأ بالحل ، والرد ع العميل ، من خلال معرفتك بمنتجك ومعلوماتك عنه بمصداقيه ، وبدون كذب أو تجميل مبالغ فيه .

تحدث عن منتجك ، وأظهر مميزاته مقابل عيوبه أو وضح سوء التفاهم أن كان الاعتراض غير حقيقى وفيه سوء تفاهم .

٤_ الوعد :

من الممكن أن يتمسك العميل برأيه ، ويرفض الشراء بعد كل هذا .
لا تتوقف ولاتنصرف هكذا الا بعد عرض فكرة ايجاد كميات بسيطه من الصنف للتجربه أو أخذ وعد من العميل بالتفكير ف الأمر ، وتنفيذ اوردر من المنتج خلال الزياره القادمه ان شاء الله .

٥_ التحليل :

لابد من التوقف وتحليل الموقف للاستفاده منه والتعلم .


أتمنى أكون قدرت اساعدكم ازاى تحلوا اى اعتراض يقابلكم مع العميل وبالتالي تكون عملية البيع ابسط ماتكون بعد توفيق الله وفضله .   
                           لكم منا كل تحية تقدير وشكر

تعليقات
3 تعليقات
إرسال تعليق
  1. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  2. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  3. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة